Een goed cv vergroot je kans op een betere baan en is het belangrijkste document tijdens het solliciteren!
Uiteraard helpen wij jou graag! Je mag ons mailen op sollicitatie@pecko-personeelsdiensten.nl of bellen/Whatsappen naar 0432057179
Bij deze ook alvast de link naar onze openstaande vacatures: https://pecko-personeelsdiensten.nl/werkzoekenden/vacatures/
Hierbij alvast een aantal tips voor een goed cv waarmee je zelf aan de slag kan:
- inhoud
Begin met je personalia (naam, adres en woonplaats, geboortedatum, contactgegevens,…) en een korte maar krachtige omschrijving van jezelf.
Daarna je werkervaring en opleiding/cursussen, start met je laatste functie en werk terug naar het verleden.
- Vermijd schrijven in de derde persoon
Je vertelt iets over jezelf, hou het dan ook persoonlijk en schrijf in eerste persoon enkelvoud : “Ik ben communicatief sterk en creatief” en niet “Sofie is communicatief sterk en zeer creatief”.
- Eerst je opleiding of werkervaring vermelden?
Als je net afgestudeerd bent en nog geen werkervaring hebt opgebouwd in de richting waarvoor je solliciteert kun je best eerst je opleidingen vermelden en vervolgens je eventuele werkervaringen.
Als je al langer werkt en verschillende functies gehad hebt is je werkervaring relevanter dan je opleidingen/cursussen en kun je deze beter eerst vermelden.
- Pas je cv aan op de vacature waar op je solliciteert
Dit doe je door in de omschrijvingen de nadruk te leggen op de onderdelen van je opleidingen/cursussen en werkzaamheden die relevant zijn voor de functie waarvoor je in aanmerking wilt komen.
- Noem concrete voorbeelden
Naast de omschrijving van je werkzaamheden kun je ook vermelden in hoeverre je daarin geslaagd bent. Werkte je bijvoorbeeld met targets? Geef dan aan hoeveel procent je gemiddeld boven je target zat.
- Benoem je vaardigheden
Jouw functie-titels spreken niet voor zich, was je een floormanager in de retail, dan ben je waarschijnlijk klantvriendelijk, commercieel en ondernemend. Intercedenten zoeken vaak ook op trefwoorden die belangrijk zijn voor een openstaande vacature.
- Gebruik gangbare woorden
Sommige bedrijven gaan wel zeer creatief om met functietitels, in jouw cv genieten gangbare titels de voorkeur om duidelijkheid te creëren voor de intercedent die jouw cv doorneemt.
- Onderscheid je!
Intercedenten zien dagelijks stapels cv’s, zorg er voor dat die van jou opvalt! Denk aan een leuke opmaak en kleur en bijvoorbeeld een link naar jouw professioneel social media profiel.
- Hoeveel pagina’s?
Er is geen cv te lang of te kort het is wel belangrijk dat je de bladzijdes optimaal benut en niet op 4 A4’tjes uitkomt omdat je teveel witruimte laat tussen de verschillende onderdelen. Duidelijk, kort en krachtig spreekt over het algemeen het meest aan!
- Laat je cv nakijken door iemand anders
Doordat je veel tijd besteed hebt aan je cv kan het zijn dat je telkens over dezelfde type- of spelfout leest, laat je cv altijd nalezen door iemand anders.